فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
هدیه دادن به کودکان

هدیه دادن به کودکان

  • 1398/10/20
  • 6357
بسیاری از ما که سن بحرانی و حساس کودکی را پشت سر گذاشته ایم، توجه چندانی به اهمیت هدیه دادن به کودکان نمی کنیم.

از دیرباز هدیه دادن و هدیه گرفتن روشی برای بیان عشق بوده است. هدیه در اصطلاح یونانی به معنای لطف است. اهمیت هدیه دادن به کودکان جایی مشخص می شود که وقتی از راچل کودکی ده ساله پرسیدیم که چرا فکر می کند که والدینش او را دوست دارند، ما را به اتاق خود برد و با نشان دادن هدیه هایی که به مناسبت های مختلف از پدر و مادر خود گرفته بود، سعی در نشان دادن ابراز علاقه والدینش به خود داشت.

هرکدام از هدیه ها و اسباب بازی ها برای او جایگاه خاصی داشتند و حاکی از عشق والدینش بودند. هدیه دادن و هدیه گرفتن می تواند روش قدرتمندی برای بیان عشق باشد. مهم ترین هدیه ها به سمبل عشق تبدیل می شوند و قسمتی از زبان عشق را نشان می دهد. برای اینکه والدین بتوانند با زبان چهارم عشق (یعنی هدیه) با فرزندانشان صحبت کنند،کودک باید حس کند آن ها واقعا دوستش دارند.

البته توجه داشته باشید که هدیه به تنهایی کافی نیست و ابراز محبت جایگاه اولیه و ابتدایی را داراست. همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که کودکان همانند بزرگسالان دارای روحیه های متفاوتی هستند. بدین گونه که برخی از آن ها هنگام دریافت هدیه بسیار خوشحال می شوند و برخی با دیدن هدیه ها چندان هیجان زده نمی شوند. منشاء این اختلاف رفتاری در روحیه ی متفاوت کودکان است. پس والدین نباید در برابر این رفتار کودکان ناراحت شوند و آن را قدر نشناسی تلقی کنند، بلکه بایستی با توجه به رفتارهای کودک خود، فرزند خود را بیشتر و بهتر بشناسند.

هدیه دادن به کودکان

روش های مناسب هدیه دادن به کودکان

همانطور که می دانیم هدیه نوعی بیان عشق می باشد و نباید بخاطر جبران زحمت به کسی داده شود. زیرا در این صورت هدیه جایگاه واقعی خود را از دست خواهد داد.
در دنیای بزرگسالان عموما هر آنچه به عنوان هدیه داده می شود، از روی عشق واقعی نیست و گاهی جنبه رشوه به خود می گیرد. بایستی دقت کنیم که این نوع هدیه دادن در دنیای کودکان رایج نشود و دنیای زیبای کودکان را خراب نکند. اما متاسفانه برخی والدین معنای هدیه دادن را برای کودک خود تغییر داده اند. این به نوعی است که والدین هدیه ای را صرفا برای انجام کاری مانند تمیز نگه داشتن اتاق برای کودک خود خریداری می کنند. این یک هدیه واقعی نیست، بلکه جبران خدمتی است که کودک انجام داده است.

وقتی پدر و یا مادر به کودک قول می دهد که اگر تکالیف خود را انجام دهد، برای او بستنی می خرد، این بستنی جنبه هدیه را به خود نخواهد گرفت و نوعی رشوه برای سوق دادن رفتار کودک به سمت و سوی دلخواه به حساب می آید. شاید تصور کنید که کودک اصطلاح جبران و یا رشوه را نداند اما مفهوم آن را در عمل به خوبی درک می کند.

علت جایزه دادن به کودک

همانگونه که بهتر می دانید، جایزه دادن به کودک یک ابزار مثبت برای ایجاد یا اصلاح یکسری از رفتارها و اخلاقیات در فرزندپروری می باشد. اگر بخواهیم در یک جمله جایزه را شرح دهیم، بایستی آن را محرکی بدانیم در جهت تقویت رفتارهای مثبت کودک و یا اصلاح رفتارهای نامناسب او.

اغلب والدین از این ابزار برای تشویق کودک استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر کودک پس از اتمام بازی با اسباب بازی های خود، آن ها را جمع آوری کرده و در مکان مشخص خود قرار دهد، مادر برای او هدیه ای در نظر می گیرد. علت امر هم این است که کودک تشویق شود تا دفعات بعد هم این کار را انجام دهد و سپس بر اثر تکرار و مداومت در این حرکت، عمل مورد نظر در وجود او نهادینه شده و به نوعی عادت تبدیل می شود. در این حالت می گوییم که جایزه دادن به کودک موجب تقویت مثبت شده است.

تا زمانی که جایزه دادن به کودک به منزله باج دادن نباشد، بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود و با استفاده از آن خواهید توانست بسیاری از نکات تربیتی و هنجارهای اجتماعی را به کودک بیاموزید. اگر تمایل دارید از این ابزار استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید که نکات مهم درباره هدیه دادن به کودک را بیاموزید.

جایزه کودک

اگر مادر یا پدری به کودک بگوید، امروز در مهمانی اگر به دوستان خود کتک نزنی به تو جایزه خواهم داد و کودک با انجام ندادن آن کار جایزه بگیرد، مصداق بارز باج دادن و باج خواهی می باشد. اما که اگر کودک به جای رفتار منفی کتک زدن، اقدام مثبتی همچون بوسیدن و نوازش دوستان خود را انجام دهد، مستحق جایزه و پاداش می باشد.
هیچ گاه برای رهایی از فشارهای کودک به او هدیه ندهید، زیرا کودک متوقع و باج خواه شده و از آن پس با تهدیدهای گوناگونی اقدام به مجبور کردن شما برای جایزه دادن خواهد کرد. فقط کافیست صبور باشید.
بعد از انجام اعمال مثبت یا اعمال جایگزین شده اعمال منفی، بهترین زمان پاداش دادن به کودک است؛ که البته بایستی دقت کرد که در این باره افراط صورت نگیرد.

چگونه برای کودک خود اسباب بازی مناسب انتخاب کنیم؟

برای هدیه دادن به کودک خود، می توانید به نیاز های او توجه کنید. گاهی می توانید با خرید کیف، کفش و یا لباسی که از نیازهای واجب کودک است و کادو کردن آن، به کودک خود هدیه دهید. توجه داشته باشید که کودکان برخلاف بزرگسالان اهمیت زیادی به کادو کردن هدیه قائل می شوند.
اما این روزها خرید یک هدیه مناسب برای کودکان یکی از دغدغه های اصلی والدین می باشد و لازم است که والدین پیش از خرید اسباب بازی این سوال ها را از خود بپرسند که آیا این اسباب بازی فایده ای برای کودکم دارد؟ از دوام کافی برخوردار است؟ قیمت مناسبی دارد؟ و...

باتوجه به نکات بالا گاهی لازم نیست همه اسباب بازی ها جنبه آموزشی داشته باشد و اگر تنها حال خوشی را به کودک شما بدهند، کافیست و نیازی نیست اسباب بازی های خیلی گران قیمت و پیشرفته برای کودک خود بخرید.
اما توجه داشته باشید که هدیه صرفا اسباب بازی نیست و شما می توانید با دادن یک لباس زیبا نخ پنبه ای از یک برند معتبر که کودک شما در آن احساس راحتی کند، کودک خود را خوشحال کنید.در این میان شما می توانید از لباس های برند تیک تاک و برگ سبز برای خوشحال کردن کودک خود استفاده کنید. زیرا پوشاک تیک تاک می تواند بهترین هدیه برای کودک شما باشد.

نیازهای عاطفی مهتر از هدیه دادن

پیش تر به اهمیت هدیه دادن به کودکان پرداختیم. درست است که دادن هدیه می تواند تاثیر مثبتی بر روحیه فرزندان شما بگذارد ولی نباید توجه به این موضوع، محبت کردن و برطرف کردن نیازهای عاطفی را کم اهمیت بکند. فرزندان شما در ابتدا قبل ازدریافت هرگونه هدیه، نیازمند دریافت مهر و محبت از سمت والدین هستند. محبت رکن اصلی ابراز علاقه به کودک می باشد. چنانچه کودکی عشق والدین را احساس نکند، دادن هدیه بی فایده خواهد بود.
مادری را می شناسم که بسیار کم حوصله بود و همواره سر پسرش فریاد می کشید. او وقتی یک توپ فوتبال برای پسرش هدیه آورد، مدتی بعد آن توپ را در توالت پیدا کرد. وقتی جویای جواب از فرزند خود شد در پاسخ فقط کلمه متاسفم را از کودک خود شنید. روز بعد مادر توپ را در سطل آشغال یافت و پس از بحث با فرزندش باز هم کلمه متاسفم را شنید. پس از این ماجرا مادرش به این نتیجه رسید که باید روی مخزن عشق پسرش کارکند.(به ویژه در خواب) طولی نکشید که شاهد تغییرات مثبتی در رفتار پسرش شد.

با توجه به این مثال متوجه می شویم که تنها هدیه دادن به کودکان برای آن ها کافی نیست و برطرف کردن نیازهای عاطفی کودک بسیار مهمتر از هدیه دادن است.

هدایای نامناسب برای کودکان

هدایای نامناسب برای کودکان

برخی والدین تصور می کنند که با دادن هدیه های فراوان به فرزند خود، می توانند خلاء ناشی از سایر زبان های عشق را پر کنند. گاهی به جای اینکه با کودکان خود وقت بگذرانند و با آن ها بازی کنند، به آن ها هدیه می دهند. این رفتار نادرست بیشتر درخانواده های ناسالم نمایان می شود. به خصوص این رفتار(استفاده نامناسب از هدیه) در خانواده هایی که در آن ها پدر و مادر از یکدیگر جدا شده اند بیشتر به چشم می آید. در این شرایط اغلب به دلیل احساس گناه ناشی از جدایی، سرپرست کودک او را غرق در هدیه می کند. اما این یک روش کاملا اشتباه و غلط می باشد. در این صورت طولی نمی کشد که کودک متوجه می شود که والدین با این رشوه ها سعی در خرید عشق او را دارند. در چنین مواردی کودکان پول پرست و سوءاستفاده گر بار می آیند. زیرا یاد می گیرند که با استفاده از هدیه دادن می توانند احساسات دیگران را مدیریت کنند.

برای مثال

پدر و مادری به مدت سه سال بود که از یکدیگر جدا شده بودند و کودک در این مدت با مادر خود زندگی می کرد. وضع مادر بسیار معمولی و پدر ثروتمند و از لحاظ مالی تکمیل بود. وقتی پدر به دیدن کودک خود می آمد، اسباب بازی های گران قیمت می آورد و سعی داشت کودک را علیه مادرش تحریک کند. او نمی دانست که زمانی که کودک بزرگ شود، به دلیل استفاده نامناسب از احساسات او، نسبت به پدر تنفر پیدا خواهد کرد.
در چنین مواردی مراجعه به یک مشاور می تواند تاثیر بسیاری بر روی آینده کودک شما بگذارد. برخی از والدین چنان فرزندانشان را غرق در هدیه می کنند که اتاق فرزندانشان شبیه به یک مغازه اسباب بازی فروشی می شود. این کار ارزش هدیه دادن را پایین می آورد و همچنین باعث می شود که کودک نتواند به درست از وسیله های خود استفاده کند و از آن ها لذت ببرد.
در نتیجه اسباب بازی برای کودک معنای واقعی خود را از دست می دهد و کودک پس از مدتی تمایلی به دریافت اسباب بازی جدید نخواهد داشت.

کتاب

کتاب یکی از زیباترین هدیه هاییست که می توان به یک فرد داد، فارغ از اینکه مخاطب شما یک کودک باشد یا یک بزرگسال، شما با هدیه دادن یک کتاب به یک فرد، روح او را نوازش خواهید کرد.

رویداد ها

یک بلیت یا کارت دعوت به رویداد مورد علاقه یمان می تواند یکی از بهترین هدایایی باشد که یک فرد می گیرد. پس می توانید به عنوان هدیه، کودک را به شهربازی، کنسرت، تئاتر یا فیلم سینمایی مناسب گروه سنی اش دعوت کنید.

ست حمام کودک

ست حمام

یک ست حمام که کتاب حمام و عروسک حمام دارد گزینه مناسبی است و بچه ها را به حمام رفتن تشویق می کند.

لباس های شخصیت کارتونی و کاستوم ها

لباس شخصیت محبوب کارتونی بچه ها هم بیشتر از چیزی که فکر می کنید آن ها را خوشحال می کند. اگر کودک به عروسک یا شخصیت کارتونی خاصی علاقه دارد، یکی از زیباترین کارهایی که می توانید بکنید این است که عکسش را بگیرید، از یک عکاسی بخواهید آن عکس را کنار شخصیت محبوب کودک مونتاژ کند و به شکل تابلو برای تان چاپ کند. این با یادماندنی ترین هدیه برای کودک محبوب شماست. حتی می توانید عکس آماده شده را به دفاتر تبلیغاتی بدهید تا آن را روی تی شرت، لیوان یا ظرف غذا بیندازند و آن را به کودک هدیه کنید.
بچه ها عاشق پوشیدن لباس های متفاوت هستند. یک پسر بچه عاشق بازی کردن نقش بت من یا مرد عنکبوتی است و یک دختر بچه همیشه دوست دارد یک پرنسس دیزنی باشد. پس با خریدن کاستوم شخصیت مورد علاقه ی کودک به عنوان کادو، می توانید او را خیلی خوشحال کنید.

لباس

لباس یکی از راحت ترین هدایایی ست که می توانید انتخاب کنید. اگر کودک شما عاشق پوشیدن لباس های مختلف و جدید است پس خرید یک لباس زیبا می تواند بهترین انتخاب باشد. برای خریدن لباس به عنوان کادو کافیست سایز و سلیقه ی کودک را بدانید. برای خرید لباس نوزادی تا سه سال می توانید از فروشگاه سبزآبی خرید کنید. مشاهده لباس دخترانه و لباس پسرانه از طریق این لینک ها فراهم است.

اسباب بازی

دنیای اسباب بازی ها خیلی بزرگ و متنوع است. اما پیشنهاد ما به شما که در شرف خریدن یک اسباب بازی برای کودک هستید، شناخت کودک و توجه به سن اوست. برای خریدن اسباب بازی برای کودکان، باید بدانید که کودک مورد نظر به چه موضوعاتی علاقه دارد. اگر کودک عاشق فضاست؛ خریدن یک تلسکوپ او را خیلی خوشحال می کند. اگر شیفته ی پختن غذاهاست، یک ست آشپزخانه ی اسباب بازی بهترین هدیه برای او خواهد بود.
بازی ها که انواع مختلفی دارند، یکی از بهترین هدایایی هستند که می توان به یک کودک داد. شما می توانید برای کودک یک بازی آموزشی بخرید. این بازی می تواند رومیزی یا موبایلی باشد.

قلک

اگر می خواهید عادت پس انداز کردن را در سنین پایین به کودک خود آموزش دهید، می توانید یک قلک کوچک زیبا برای فرزند خود بخرید. با هدیه دادن این قلک پول زیبا به او، این عادت شایسته را در فرزندتان نهادینه خواهید کرد. پس یک قلک برای کودک خود تهیه کنید و با بازی مهارت ها و هوش مالی او را تقویت کنید.

ست نقاشی کودک

تخته و ست نقاشی

هرچند که کودکان امروزی ترجیح می دهند هر کاری را که می خواهند در تبلت ها و دیگر دستگاه های دیجیتال انجام دهند؛ اما نیاز است تا بعضا تکنولوژی را با یک فعالیت دستی که فیزیکی بودن هنر را به کودک القا می کند جایگزین کنید. پس با خریدن ست نقاشی، خمیر بازی و وسایلی از این قبیل، کودک را به انجام فعالیت های دست ورزی، راغب کنید.
با خرید بوم، دفتر نقاشی، مداد رنگی، ماژیک، پاستل و … به کودک اجازه دهید تا تخیلات و افکار خود را نقاشی کند. این بوم در نهایت می تواند به عنوان یک تابلوی باارزش که نتیجه هنر و خلاقیت او است، روی دیوار اتاقش نصب شود.

زمان خود را به او هدیه دهید

کودک نیاز به وقت گذراندن با کسانی دارد که عاشقش هستند. پس می توانید به عنوان هدیه، یک روز را با کودک بگذرانید. این زمان گذراندن می تواند در قالب یک پیک نیک، یک شام خوردن یا تفریحاتی از این قبیل باشد.

وسایل تزئینی

اتاق خواب کودکان اولین فضای شخصی متعلق به خود آن هاست. شما می توانید با خرید یک وسیله ی خاطره انگیز یا کاربردی برای فضای مورد علاقه ی بچه ها، آن ها را خوشحال کنید. این وسیله می تواند یک قاب یا آلبوم عکس یا یک روتختی زیبا باشد. برای مثال برای کودکی که رویاهای نجومی دارد. یا نوجوانی که آرزوی سفر به ستاره ها را دارد، یک ست رو تختی با طرح فضا را انتخاب کنید که او را به ماه می فرستد. این هدیه ی زیبا کمک می کند تا کودک هر شب با رویای سفر به فضا به خواب برود؛ رویایی که شما پایه ی آن را ریختید.

لگوها و پازل ها همیشه به کار می آیند

در واقع اگر بدانید قرار است چه چیزی هدیه بدهید؛ خریدن هدیه برای کودکان بسیار آسان خواهد شد. مجموعه های ساختمانی لگو که همه جا پیدا می شوند؛ فارغ از جنسیت و سن بچه ها می تواند بهترین گزینه باشد. لگوها و پازل ها تنوع بالایی دارند و می توانید مناسب ترین آن ها را برای کودک انتخاب کنید.

استیکرهای دیواری

استیکر های دیواری می توانند اتاق بچه را زیبا تر کنند. البته قبلش باید اتاق را دیده باشید تا بتوانید مناسب ترین رنگ و مدل را انتخاب کنید.
ماه و ستاره شب رنگ هم هدیه ای مناسب برای بچه ها، به خصوص بچه هایی است که تازه می خواهند به تنهایی در اتاق خودشان بخوابند. این ماه و ستاره ها به سقف می چسبند و وقتی چراغ را خاموش می کنید می درخشند و آسمان اتاق کودک تان را شبیه آسمان کویر می کنند.

پازل عکس کودک را سفارش دهید

یکی از عکس های کودک را به یکی از چاپخانه هایی که چاپ بر روی پازل انجام می دهد، بدهید تا پازل عکس کودک را درست کند. این هدیه برای کودک سرگرمی خوبی به نظر می رسد که با کنار هم قرار دادن تکه های پازل عکس زیبای خود را درست کند.

رفع کنجکاوی کودک با خریدن هدایای خاص

همانطور که می دانید، علایق کودکان روز به روز تغییر می کنند. کودکی که امروز عاشق دایناسورهاست، فردا می تواند به طبیعت علاقه مند شود. البته که این موضوع به نفع شماست! شما می توانید هدایایی براساس علاقه ی این روزهای کودک تهیه کنید. این هدیه می تواند یک ذره بین برای کودک علاقه مند به طبیعت یا یک کتاب مربوط به دوران ژوراسیک برای یک کودک که عاشق دایناسورهاست باشد.

چگونه حس قدردانی در کودکان را افزایش دهیم؟

توصیه هایی درباره هدیه دادن

والدین برای دادن هدیه به کودکان خود بایستی به چندین نکته توجه داشته باشند.

  1. هدیه باید نشان دهنده عشق باشد و اگر حالت جبران و یا رشوه داشته باشد، نمی توان آن را هدیه تلقی کرد.
  2. زمانی که قصد خرید هدیه برای کودک خود را دارید، حتما او را همراه خود ببرید و نظر او را بپرسید.
  3. والدین بایستی به عنوان بزرگتر و سرپرست کودکان، بایستی بدانند که کدام خواسته کودکان زودگذر و کدام پایدار است. این مسئله کمک می کند تا والدین بتوانند در خرید هدیه مناسب به کودکان کمک کنند.
  4. گاهی به فرزندان خود بیاموزید که لازم نیست صرفا هدیه خریدنی باشد. شما می توانید با دادن یک گل، یک تکه چوب زیبا و یا یک سنگ غیر عادی به کودک خود، او را خوشحال کنید.
  5. بجای دادن هدیه گران قیمت، برای کودک خود یک جشن تولد بزرگ بگیرید. مطمئن باشید که این کار بیشتر و بهتر در کودک تاثیر مثبت خواهد داشت.


یکی از روش هایی که بسیاری از والدین آن را جزو جوایز کودک به حساب نمی آورند، جایزه دادن به صورت کلامی و لفظی است. هنگامی که به صورت کلامی و لفظی کودک خود را مورد تشویق قرار می دهید، حس اعتماد به نفس کودک و همچنین عزت نفس او تقویت شده و با باورهای غنی تری اقدام به ادامه ی راه خواهد کرد.

سعی کنید از خرید اسباب بازی های پر سر و صدا که آرامش افراد خانواده را خواهد گرفت، خودداری کنید. باید به این نکته توجه کرد که ارزش تجارتی یک هدیه غالباً ارتباطی با ظرفیت خوشحال کنندگی و ارزش تربیتی آن ندارد و در بسیاری از مواقع ساده ترین و ارزان ترین اسباب بازی بیش از اسباب بازی های گران قیمت برای کودکان ارزشمند است،
زیرا هدایای گران قیمت را والدین از بیم شکستن و یا خراب شدن، اغلب با اکراه دراختیار فرزندان خود می گذارند، بنابراین کودکان نخواهند توانست با آرامش و فراغ خیال با آن ها بازی کنند.
بچه های کوچک تر که ارزش پول را درک نمی کنند، با هدیه بیشتر خوشحال می شوند. اما مشکل این است که هدیه برای بچه ها به لباس و اسباب بازی ختم می شود و پیدا کردن هدیه دیگری که به اندازه این دو تکراری نباشد، کار آسانی نیست. سبز آبی امیدوار است مجموع این پیشنهادات برای یک خرید راحت و خوب مناسب بوده باشد.

این مقاله برگرفته از کتاب پنج زبان عشق در تربیت کودکان نوشته دکتر گری چاپمن و دکتر راس کمپل می باشد همچنین خلاصه ای از ایده هایی که در مقاله های مفید متخصصین این حوزه ارایه شده است.