فروشگاه اینترنتی سبزآبی، نمایندگی انحصاری فروش اینترنتی لباس نوزاد و کودک برندهای تیک تاک و برگ سبز
سردی و گرمی شیر مادر

سردی و گرمی شیر مادر

  • 1403/04/11
  • 259
بدن انسان برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به حفظ دمای مناسب دارد. در شرایطی که دمای بدن افزایش یابد نیاز به خنک کردن پیدا می کند.

چرا حفظ دمای بدن اهمیت دارد؟

حفظ تعادل دمای بدن بسیار ضروری و مهم است. ایجاد تعادل میان دمای داخلی بدن و محیط اطراف موجب عملکرد بهتر اعضا و انجام فعالیت های روزانه می شود. بالا و پایین رفتن دمای بدن مشکلات جدی برای فرد ایجاد می کند. بیماری های مرتبط با سرما و گرما زدگی نشان دهنده اهمیت حفظ تعادل دمای بدن است.

در هوای گرم بدن انسان تمایل به تولید گرما و در هوای سرد تمایل به حفظ گرمای تولید شده دارد. فرآیندهای بیولوژیکی درون بدن با بالا یا پایین رفتن دمای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. در دما های بسیار بالا عملکرد قلب و رگ ها تغییر می کند و در دمای پایین احتمال خطر افت فشار خون و آسیب به اندام ها افزایش پیدا می کند.

علت اینکه در دماهای مشابه با دمای بدن، احساس گرما می کنیم چیست؟

جفری دبلیو واکر استاد فیزیولوژی دانشگاه آریزونا علت اینکه گاهی افراد در دمای 37 درجه که مشابه دمای بدن است احساس گرما می کنند را اینگونه بیان می کند: "بدن انسان مانند یک موتور، پیوسته کار کرده و گرمای زیادی تولید می کند، رادیاتور درون بدن انسان نیز گرما را با کمترین اثربخشی در آب و هوای گرم تر در بدن پخش می کند. گرما محصول جانبی فعالیت های بدن است و تولید آن اجتناب ناپذیر است. بدن به منظور بهبود عملکرد اندام ها، گرمای اضافه را به وسیله گردش خون و از طریق پوست از خود خارج می کند.

دم و بازدم و عرق کردن به خروج گرما (از طریق تبخیر شدن رطوبت و گرما) از بدن کمک می کنند. زمانی که دمای محیط 22-21 درجه باشد فرد احساس راحتی کرده و دمای اضافی را به محیط می دهد، اما زمانی که دمای محیط با دمای بدن یکی یا بالاتر باشد مکانیسم های هدایت دما به بیرون به خوبی کار نمی کنند و فرد احساس گرما می کند. به همین دلیل است که گرما در روزهای تابستان افراد را آزار می دهد."

خنکی در تابستان

13 ماده ی غذایی که در تابستان بدن را خنک نگه می دارد

یکی از بهترین راه ها برای کاهش دمای بدن و خنک نگه داشتن آن، تغییر در رژیم غذایی است. مصرف برخی خوراکی ها با کاهش دمای بدن موجب می شود در تابستان کمتر اذیت شوید.

هندوانه

پادشاه میوه های تابستانی هندوانه است که نه تنها خوشمزه است، بلکه ارزش غذایی و خواص بسیاری دارد و برای سلامتی مفید است. هندوانه حاوی مقدار زیادی آب، ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. هندوانه می تواند موجب مرطوب نگه داشتن بدن شده و از خشکی و خستگی ناشی از گرما جلوگیری کند. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای سلامت چشم و پوست نیز مفید است. پتاسیم درون هندوانه باعث حفظ فشار خون نرمال و عملکرد صحیح قلب می شود.

بادی چیست و انواع بادی نوزادی

خیار

خیار یکی از بهترین خوراکی ها برای تابستان است. تقریبا 95 درصد وزن خیار را آب تشکیل می دهد، همچنین مقدار زیادی فیبر، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و مواد معدنی دارد. فیبر خیار می تواند به بهبود گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کند. ویتامین K درون خیار موجب سلامت استخوان ها می شود. پتاسیم درون آن باعث حفظ فشار خون نرمال و ویتامین C آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

سبزیجات

سبزیجات با برگ سبز مواد معدنی مانند کلسیم دارند به همین دلیل ارزش غذایی آن ها بالا است. سبزیجاتی مانند کاهو، کلم چینی، کلم پیچ و... به علت آب زیادی که درون آن ها است، در فصل تابستان خاصیت خنک کنندگی دارند.

دوغ

دوغ از جمله نوشیدنی هایی است که بدن را دهیدراته نگه می دارد، علاوه براین به هضم غذا نیز کمک می کند.

ملون

ملون از آن دسته میوه های شیرین و خنک کننده است که در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد. این میوه به علت داشتن آب بسیار زیاد به خنک نگه داشتن بدن کمک می کند همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

انبه

انبه یکی از بهترین کاهنده های دمای بدن است، همچنین برای افزایش انرژی، هضم غذا و بهبود گرمازدگی بسیار مناسب است.

لیمو

لیمو می تواند آب را طعم دار کرده و سیستم ایمنی را نیز تقویت کند علاوه براین به درخشان کردن پوستتان نیز کمک می کند. در فصل تابستان می توانید لیموی تازه یا آب لیمو را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

ماست

ویتامین B و باکتری های مفید درون ماست به سلامت روده و آرامش بدن کمک می کند. همچنین ماست سرشار از کلسیم است و یکی از مواد غذایی مناسب برای تابستان است. می توانید ماست را با توت فرنگی، انبه و میوه های دیگر ترکیب کنید و موجب خنکی بدن در فصل تابستان شوید.

تدی سفید

آووکادو

آووکادو سرشار از اسید های چرب تک اشباع است که موجب خنک شدن بدن می شود و سموم خون را از بین می برد. به علت هضم آسان، هنگام هضم گرمای بالایی تولید نمی شود و بدن را خنک نگه می دارد.

ماهی

در فصل تابستان بهتر است ماهی را جایگزین مرغ و گوشت کنید، ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است و موجب می شود تا پس از مصرف آن، گرمای کمتری احساس کنید.

نعنا

نعنا زمانی که با لیمو ترکیب شود می تواند به عنوان بمب خنک کننده باشد. یکی از نوشیدنی های خنک در فصل تابستان ترکیب نعنا، لیمو و شربت سکنجبین است. نعنا مانع افزایش دمای بدن می شود، به هضم غذا کمک می کند، سر درد و حالت تهوع را از بین می برد و در درمان خستگی و افسردگی نیز موثر است.

نارگیل

الکترولیت آب نارگیل موجب دهیدراته و خنک شدن بدن می شود. با نوشیدن آب نارگیل در روزهای گرم تابستان می توانید بر گرما غلبه کنید.

بابونه

بابونه می تواند بدن را خنک کند، اضطراب را از بین ببرد، بی خوابی را کاهش دهد و موجب بهبود سیستم گوارش شود. علاوه براین برای از بین بردن جای نیش حشرات، بریدگی و خراش و بهبود التهاب پوست سر مفید است.

غذاهای مناسب فصل تابستان

  • آب دوغ خیار
  • خورشت بامیه
  • سالاد سزار
  • دلمه برگ مو
  • ساندویچ سالاد تن
  • بورانی بادمجان

سردی شیر مادر

اگر شیر مادر سرد یا گرم باشد چه تاثیری بر رشد نوزاد دارد؟

سردی شیر مادر با تظاهرات گوارشی، چهره و چشم های کودک افشا می شود. شیر اگر سرد باشد نوزاد مدام رفلکس معده دارد که موجب برگرداندن شیر می شود همچنین آب دهانش مدام سرازیر می گردد. صورتش لخت و افتاده و چشمانش خمار و فاقد نشاط است. لب های نوزاد افتاده است و به نظر غمگین می رسد. در مقابل، شیر گرم رفلکس معده ندارد، کودک به راحتی مدفوع را دفع می کند، مدفوع او بو دار است و اگر شیر گرم و خشک باشد بوی آن تند است، نگاه کودک با نشاط و نافذ و لب های او خندان است.

12 طرح راه راه لباس نوزادی و کودک

آیا می توان قبل از اینکه نوزاد شیر بخورد سردی یا گرمی آن را متوجه شد؟

بله با یک آزمایش ساده می توان قبل از اینکه نوزاد شیر بخورد متوجه شد شیر سرد است یا گرم. برای این کار باید یک قطره شیر روی ناخن چکانده شود، اگر شیر شل و وارفته روی ناخن پخش شد یعنی شیر سرد است و اگر مانند یک دانه مروارید به هم پیوسته روی ناخن ماند، یعنی شیر گرم است.

با چه روشی می توان مزاج شیر مادر را گرم کرد؟

با رژیم غذایی مناسب می توان شیر را گرم کرد. برای این کار لازم است مادر روزانه یک لیوان عرق رازیانه با عسل میل کند. شربت رازیانه موجب افزایش شیر مادر نیز می شود. مواد دیگر مانند خرما، بادام، عسل، مویز و کشمش، انگور و کنجد، ارده، زیتون، روغن حیوانی، سیب، به، گلابی، آبگوشت، فسنجان، حلیم و ادویه جات به گرمی شیر مادر کمک می کنند. لازم به ذکر است ادویه جات را زیاد مصرف نکنید زیرا شیر را گرم و خشک می کند و از رطوبت و لطافت آن می کاهد. البته در صورتی که دستگاه گوارش کودک سردی شدید داشته باشد می توان هر 12 ساعت، یک قاشق چایخوری شیره انگور به کودک خوراند.